SEKOLAH KEBANGSAAN GONG BADAK
21300 KUALA TERENGGANU.
REKOD PELAKSANAAN PROGRAM BIMBINGAN DAN KAUNSELING
TAHUN 2013
BIL
|
PERKARA
|
1
|
NAMA PROGRAM
KURSUS KEPIMPINAN KETUA DAN
PENOLONG KETUA KELAS
|
2
|
MATLAMAT
Tugas dan peranan ketua dan penolong ketua kelas
perlu diiktif sebagai pemimpin kecil dalam bilk darjah. Sungguhpun tugas dan tanggungjawab mereka
hanya terhad di dalam bilik darjah,
namun sumbangan mereka membantu guru sejak awal tahun tidak boleh
dipandang remeh. Program ini dirancang
khas untuk meningkatkan keyakinan diri murid menjalankan tugas di dalam bilik
darjah sebagaimana yang diamanahkan oleh guru kelas.
|
3
|
OBJEKTIF
1) Memberi
pendedahan tentang tugas dan peranan ketua dan penolong ketua kelas.
2) Melatih
murid menjadi pemimpin kecil di sekolah.
3) Meningkatkan
keyakinan diri murid dalam menjalankan tugas.
4) Memberi penghargaan
kepada murid yang dicalonkan sebagai pemimpin kecil di dalam bilik darjah.
|
4
|
TEMPOH PELAKSANAAN
10.00 Pagi
Hingga 12.30 Tengah Hari
|
5
|
TARIKH PELAKSANAAN
31 Januari 2013 ( Khamis )
|
6
|
SASARAN
Ketua dan
Penolong Ketua Kelas Tahap 1 dan Tahap 2 seramai 48 orang
|
7
|
PENILAIAN
KEBERKESANAN PROGRAM
·
AGENDA
PROGRAM
·
Bermula pukul 10.30 pagi murid-murid berkumpul di
Bilik Galeri selepas loceng tamat rehat berbunyi.
·
GBK mengarahkan pelajar membuat pendaftaran
kehadiran.
·
GBK memulakan majlis dengan bacaan doa dan memberi
garis panduan pra syarat untuk mengikuti program.
·
GBK mengucapkan tahniah kepada semua murid yang
hadir kerana mereka merupakan pemimpin kecil yang telah dilantik secara rasmi
oleh guru kelas masing-masing. Mereka
perlu bangga kerana terpilih berbanding murid-murid yang ada dalam bilik
darjah.
·
Seterusnya GBK menyampaikan motivasi kepimpinan
kepada ketua dan penolong ketua kelas dengan menggunakan power point. Murid-murid membuat catatan dalam buku nota
masing-masing.
·
Antara pengisiannya termasuklah:
- Tugas dan peranan ketua dan penolong.
- Cara-cara berinteraksi dengan kawan dan
guru.
- Cara-cara mengambil, mencatat dan menghantar slip
kedatangan murid ke pejabat.
·
GBK mengedarkan handout modul kepimpinan kepada
semua peserta.
·
Murid-murid membentuk kumpulan LDK untuk aktiviti
perbincangan.
·
Aktiviti Amali mengambil kedatangan. Mereka perlu mengisi borang kedatangan
sebagaimana yang telah disediakan,
mencatat dan menghantar ke pejabat dengan tulisan yang kemas.
·
KEKUATAN
1)
Program dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan
dalam suasana terkawal.
2)
Bilik Galeri yang berhawa dingin memberi keselesaan
kepada peserta.
3)
Bahan edaran yang dapat meningkatkan kefahaman
murid.
·
KELEMAHAN
1)
Peruntukan masa tidak mencukupi. Perlu diadakan dalam jangka masa yang lebih
panjang.
2)
Murid-murid tidak dibekalkan dengan fail yang
mengandungi alat tulis dan buku catatan .
3)
Tidak membentuk AJK yang dapat membantu melancarkan
majlis.
|
8
|
CADANGAN
PENAMBAHBAIKAN
·
Kursus
Kepimpinan Ketua dan Penolong Ketua Kelas perlu diadakan setiap tahun bagi
mengiktiraf dan memberi pendedahan tugas dan peranan mereka dalam bilik
darjah.
·
Menyediakan fail yang mengandungi alat tulis dan
buku catatan untuk setiap peserta.
·
Mereka juga perlu diiktiraf sebagaimana pengawas
sekolah.
·
Ketua dan penolong ketua kelas perlu mempunyai
identiti tersendiri seperti memakai vest warna berlainan daripada pengawas.
·
Mereka juga perlu diberi watiqah perlantikan dan
diraikan dalam majlis.
·
Perlu libatkan guru disiplin dan guru kelas.
|
9
|
GAMBAR
SEPANJANG PROGRAM
|
10
|
CATATAN
-Kursus kepimpinan perlu diadakan secara berkala
bagi memantapkan diri setiap murid yang telah dipilih menjadi ketua dan
penolong ketua kelas.
-Pada masa akan datang , guru bimbingan perlu
promosikan program agar mereka bangga dan rasa dihargai.
- Guru bimbingan perlu menyediakan hadiah kepada
ketua atau penolong yang berdedikasi menjalankan tugas. Anugerah boleh disampaikan semasa
perhimpunan oleh Puan Guru Besar. Sesungguhnya
kita hanya merancang.....yang baik itu dari Allah....Sekian, Wassalam.
|
No comments:
Post a Comment